Min første bog

203551Så skete det omsider: Min første bog er udkommet. Den hedder En undersøgelse af fænomenet RIM og er udgivet af Museum Tusculanums Forlag. (Ja, du læste rigtigt, bogen handler om rim, som i hjerte : smerte eller Gorm den Gamle.)

Bogen har været undervejs i mindst 3 år. Den bygger hovedsageligt på mit speciale i nordisk ved Århus Universitet (2008). Efter utallige rettelser  og justeringer fra min side kunne forlaget i sommer endelig give grønt lys til en udgivelse.

Hvorfor skrive en bog om rim? Jeg stiller mig selv spørgsmålet, mens jeg bladrer igennem de smukke sider, skrevet af mig selv for flere år siden. Jeg burde føle en slags faderlig stolthed over det værk jeg har sat til verden – i stedet føler jeg undren, som om jeg kigger på et gammelt fotografi jeg ikke helt kan genkende.

Så længe jeg kan huske, har jeg været opslugt af fortællinger. Min første drøm var at bygge byer og landskaber og indianere i Legoland. Så ville jeg grave dinosaurusser op og male fabeldyr. Da jeg var ca. 10, læste jeg en bog om Jack London, og det gik op for mig at man kunne trylle med ord.

Ti-femten år senere gik jeg rundt og rimede om hvor svært det var at være dansker i Norge og fremmed i Danmark og misforstået i verden. Men de danske forlag kunne ikke se det udgivelsesværdige i mine følsomme digte. En venlig redaktør anbefalede mig at læse noget mere moderne lyrik.

”Hvorfor er der ingen der vil udgive digte med rim?” spurgte jeg mig selv. For jeg var overbevist om at mine mange rim var hovedgrunden til at min digtsamling havnede langt nede i bunkerne. Jeg besluttede mig for at finde ud af det.

Uden disse afslag havde jeg sandsynligvis skrevet et helt andet speciale. Jeg drømte om en digtsamling med mit navn på – og sidder nu med en analytisk afhandling foran mig. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Jeg har haft det sjovt med at læse alt fra swahilipoesi til børnepsykologi, og forhåbentligt er der også læsere derude der kan lide at gå på opdagelse i sprogets krinkelkroge.

Men at dette skulle være min første bog? Skæbne – er du rigtigt klog?!

 

PS Rim-fans kan læse mere om bogen via linket øverst i indlægget. :-)

Skriv en kommentar